Kongressbeiträge

Back D.A., Peters H.:
Konzeption und Evaluation eines Wahlpflichtmoduls "Einsatz- und Katastrophenmedizin" im Medizinstudium.
Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie, Berlin 2017;
Behrend R., Partecke M., Reichel K., Mette M., Wershofen B.:
Interprofessionelle Lehre: eine didaktische Herausforderung.
Drei-Länder-Tagung Gesundheitsberufe – Wege in die Zukunft, Wien 2017;
Czeskleba A., Driessen E., Holzhausen Y., Maaz A., Peters H.:
Workplace-Performance von Studierenden im Praktischen Jahr: Vergleich eines kompetenzbasierten und eines traditionellen Medizinstudiengangs.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Münster 2017;
Holzhausen Y., Maaz A., Peters H.:
Confidence of graduating medical students to perform Core end‐of‐undergraduate‐ training Entrustable Professional Activities (EPAs).
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Helsinki 2017;
Behrend R., Maaz A., Peters H.:
Die inhaltliche und organisatorische Implementierung curricularer interprofessioneller Lehre in Gesundheitsstudiengängen – am Beispiel des Projektes INTER-M-E-P-P.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Münster 2017; (Poster)
Hiltner S., Maaz A., Peters H.:
Lebenslanges Lernen - Untersuchung zum Kompetenztransfer von POL zum UaK im MSM der CharitéUniversitätsmedizin Berlin.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Münster 2017; (Poster)
Loo K., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:
Establishing common ground for curriculum development: identifying competing organizational objectives and views hindering curricular change.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Preconference Faculty Development, Helsinki 2017; (Poster)
Maaz A., Hitzblech T., Arends P., Peters H.:
Reforming a recently reformed medical curriculum in a top‐down process: a case study from the Charité Berlin.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Helsinki 2017; (Poster)
Maaz A., Hitzblech T., Arends P., Peters H.:
Reform der Reform des Modellstudiengangs Medizin mithilfe eines Top-down Prozesses - Eine Fallstudie aus der Charité -Universitätsmedizin Berlin.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Münster 2017; (Poster)
Peters H., Holzhausen Y., Maaz A., Czeskleba A.:
Comparison of a competency-based with a traditional undergraduate medical curriculum by workplace performance in the final year clerkship.
2017; (Poster)
Projektgruppen INTERMEPP und interTUT:
Interprofessionelles Lernen (IPL) für Gesundheitsberufe in Berlin: zwei Projekte des Förderprogramms „Operation Team“.
New Medical School – eine Chance für die Gesundheitsberufe. Hochschulen für Gesundheit e.V., Bern 2016;
Projektgruppen INTERMEPP und interTUT:
Interprofessionelles Lernen (IPL) für Gesundheitsberufe in Berlin: zwei Projekte des Förderprogramms „Operation Team“.
3. Interprofessioneller Ausbildungskongress, Bielefeld 2017; (Poster)
Wulff I., Sonntag U., Peters H.:
Visualisierung als wesentliches Moment für collaborative learning in POL.
Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016; (Poster)
Holzhausen Y., Maaz A., Renz A., Peters H.:
Achieving the outcome: Confidence of graduating students in performing a set of core end-of-undergraduate training EPAs.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Münster 2017;
Bosch J., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:
Professionelle Tätigkeiten, Supervision und Preparedness in Famulaturen im Curriculumsvergleich.
Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016; (Poster)
Holzhausen Y., Renz A., Loo K., Maaz A., Peters H.:
PROJEKT: Workplace based e-Assessment Technology for Competency-based higher multi-professional education (WATCHME).
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Münster 2017;
Behrend R., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:
Durchführung professioneller ärztlicher Tätigkeiten während des Praktischen Jahrs: Erfahrungen Studierender auf Basis einer qualitativen Erhebung mit Studientagebüchern.
Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016;
Sonntag U., Peters H., Schnabel K., Breckwoldt J.:
Entwicklung, Implementation und Evaluation eines Basistrainings Lehre für Einsteiger in die Hochschullehre.
Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016; (Poster)
Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Seeland U., Regitz-Zagrosek V., Peters H.:
Integration von Diversity-Aspekten in die klinischen Module des Modellstudiengangs Medizin der Charité Berlin.
Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016; (Poster)
Mette M., Wershofen B., Reichel K., Behrend R., Partecke M.:
Dealing with professional cultures in the development and implementation of IPE – the German perspective.
European Interprofessional Practice and Education Network (EIPEN), Lausanne 2017;
Plener J., Buron S., Sostmann K., Peters H.:
Curriculare Verankerung von Online-Lernmodulen im Modellstudiengang Medizin (MSM) der CharitéUniversitätsmedizin Berlin.
Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016; (Poster)
Kienle R., Arends P., Peters H.:
Interkulturelle Kompetenzen in der medizinischen Ausbildung.
Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016; (Poster)
Degel A., Breckwoldt J., Peters H., Mochmann H-C.:
Achieving CPR guideline targets: comparison of a reformed with a traditional medical curriculum.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Barcelona 2016. 2016; (Poster)
Behrend R., Heinze C., Höppner H., Peters H., Bohrer A., Behrenbeck F., Czakert J., Hitzblech T., Maaz A., Premper B., Räbiger J.:
INTER-M-E-P-P – Interprofessionelles Lernen und Lehren in Medizin, Ergotherapie, Physiologie und Pflege.
Health Universities – Bildung und Versorgung zusammenführen, Winterthur 2015. 2015; (Poster)
Milles L., Arends P., Drees S., Wurl W., Hitzblech T., Peters H.:
Medical students as module co-directors in the Berlin Modular Curriculum of Medicine.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Helsinki 2017;
Milles L.S., Arends P., Drees S., Wurl W., Hitzblech T., Peters H.:
Wahrnehmung von Studierenden als Modul-Verantwortliche im Modellstudiengang Medizin der Charité..
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Münster 2017;
Peters H.:
Short Communications: Leadership.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Helsinki 2017;
Ramspott S., Sonntag U., Hempel L., Rüttermann S., Roller D., Härtl A.:
PROJEKT: MaReS (Magdeburger Reflexions-Skala): Entwicklung eines Feedback- und Beurteilungs-Instruments für Reflexionsberichte.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA) 2017;
Sonntag U., Peters H., Heintze C., Bayer G.:
Entwicklung und Implementation eines Didaktiktrainings für Lehrärztinnen und Lehrärzte im Blockpraktikum Allgemeinmedizin an der CharitéUniversitätsmedizin Berlin.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Münster 2017;
Sonntag U., Peters H., Paris S., Beuer F., Bitter K.:
Entwicklung und Implementierung eines „Basistraining Lehre“ für neue Lehrende in der Zahnmedizin an der CharitéUniversitätsmedizin Berlin.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Münster 2017;
Degel A., Breckwoldt J., Peters H., Mochmann H.C.:
Effectiveness of teaching of chest compressions in basic life support in a traditional medical curriculum.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Glasgow 2015. (Poster)
Degel A., Breckwoldt J., Peters H., Mochmann HC.:
Qualität der Basisreanimation: bessere Ergebnisse im Modellstudiengang?.
Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016;
Freytag J., Sonntag U.:
Studentische Bewertung der Lehrleistung in einem Kurs zu kommunikativen und sozialen Kompetenzen.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015 2015; (Poster)
Holzhausen Y., Maaz A., Peters H.:
Studentische Sicht auf das Konzept der Entrustable Professional Activities: eine Fokusgruppenstudie mit Studierenden der CharitéUniversitätsmedizin Berlin.
Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016;
Freytag J., Sonntag U.:
Quality of teaching performance: Teachers' self-assessment in comparison to learners' and observers' views.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Glasgow 2015. 2015; (Poster)
Behringer F., Eder V., Peters H., Sostmann K.:
Prozesse des Spielerlebens und Wissenserwerb beim Einsatz von GameBased Learning in der Aus- und Weiterbildung.
Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016;
Hitzblech T., Maaz A., Peters H.:
Change the Change – wie kann eine Reform eines gerade implementierten Studiengangs gelingen? Eine Fallstudie aus der CharitéUniversitätsmedizin Berlin .
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Poster)
Loo K., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:
Qualitative Analyse des Curriculumentwicklungsprozesses zur Reform des Modellstudienganges Medizin (MSM) an der CharitéUniversitätsmedizin Berlin.
Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016;
Holtz J., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:
Fördernde und hemmende Faktoren in der modularen Curriculumsentwicklung des Modellstudiengangs Medizin an der CharitéUniversitätsmedizin Berlin.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Poster)
Behrend R., Maaz A., Hitzblech T., Höppner H., Heinze C., Peters H.:
Studentische Partizipation bei der Entwicklung interprofessioneller Lehre für Gesundheitsstudiengänge.
Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016;
Kienle R., Arends P., Beck S., Dettmer S., Hölzer H., Sonntag U., Steinbart D., König L., Peters H.:
Sexualität im Arzt- Patienten- Gespräch als Gegenstand des Medizinstudiums.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Poster)
Holtz J., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:
Studentische Modulverantwortliche und ihre Erfahrungen und Strategien im Verlauf der Curriculumsentwicklung: Analyse von Fokusgruppen an der CharitéUniversitätsmedizin Berlin.
Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016; (Vortrag)
Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Grohmann G., Peters H.:
Systematic integration of diversity perspectives into the scientific approaches modules oft the new modular medical curriculum at the Charité Berlin.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Glasgow 2015. 2015; (Poster)
Holzhausen Y., Maaz A., Peters H.:
Medical students' perception of the EPA concept: a focus group study at the CharitéUniversitätsmedizin Berlin.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Barcelona 2016; (Vortrag)
Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Kurmeyer C., Gross M., Grüters-Kieslich A., Regitz-Zagrosek V., Peters H.:
A successful strategy to integrate gender and sex aspects into a newly developed undergraduate medical curriculum.
OSSD (Organization for the Study of Sex Differences) - Conference, Stanford 2015 (Poster)
Bosch J., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:
Professional activities, supervision and preparedness in clerkships of medical students from two different curricula.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Barcelona 2016; (Vortrag)
Maaz A., Hitzblech T., Boehm S., Tappert S., Peters H.:
Psycho-social distress of first and third year students in an integrated, modular medical curriculum at the Charité Universitätsmedizin Berlin.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Glasgow 2015. 2015; (Poster)
Drees S., Milles L.S., Wurl W., Arends P., Hitzblech T., Peters H.:
Students as regular module board members in the undergraduate medical curriculum at Charité Berlin.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Barcelona 2016; (Vortrag)
Maaz A., Hitzblech T., Boehm S., Tappert S., Peters H.:
Psychosoziale Belastung Studierender in einem integrierten, modularen Curriculum an der Charité Universitätsmedizin Berlin – Ein Vergleich von Erstsemester- und Sechstsemester-Studierenden.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Poster)
Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Seeland U., Regitz-Zagrosek V, Peters H.:
Integration of diversity aspects into the clinical modules of the new modular medical curriculum at Charité Berlin.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Barcelona 2016; (Vortrag)
Hitzblech T., Maaz, A., Peters H.:
Managing a major reform of a major curriculum reform: a case study from the Charité Berlin.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Glasgow 2015. 2015; (Poster)
Bosch J., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:
Supervision and preparedness of medical students from two different curricula.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Barcelona 2016; (Vortrag)
Schmidt S., Buron S., Sostmann K., Peters H.:
Flipped Classroom for medical teacher training: Turning faculty development upside down.
3rd International Conference on Faculty Development in the Health Professions (FDHP), Singapur. 2015; (Poster)
Holzhausen Y., Maaz A., Peters H.:
End-of-training EPAs for undergraduate medical education.
First World Summit on Competency-Based Education, Barcelona 2016; (Vortrag)
Peters, H.:
What can „big data” do for patients? What does „clinical decision support” mean for you? How will medical guidelines develop in an age of Electronic Health Records ?.
Round Table Discussion. Elsevier Annual Meeting, 3. February 2015, Cannes, France. 2015; (Vortrag)
Zhu J., Degel A., Moerschner J., Maaz A., Peters H.:
Structuring teaching and learning by units of understanding in competency-based medical education.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Glasgow 2015. 2015; (Poster)
Arends P., Langenstrass M., Hitzblech T., Maaz A., Peters H.:
Intermediate lobbyists – involving students in curriculum design and planning committees.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Milan 2014. 2014; (Poster)
Peters, H.:
Modellstudiengang Medizin.
Kooperationsverbund Hochschulen für Gesundheit e.V. - Strategie-Tagung am 2. und 3. Juli 2015 in Berlin 2015; (Vortrag)
Bosch J., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:
Analyse der Preparedness für die Famulatur anhand eines zweideminsionalen sozialpsychologischen Konzeptes.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Poster)
Peters, H.:
Medizinstudium in Deutschland: Tradition und Reform.
Workshop „China – Deutschland“, Berlin 14. Juli 2015, Verband der Leitenden Krankenhausärzte Deutschlands e.V. ( VLK e.V.) 2015; (Vortrag)
Hitzblech T., Maaz A., Schwiecker A., Bosch J., Wiegmann S., Peters H.:
Study diaries as a sensitive instrument to detect the gap between a planned and experienced new medical curriculum.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Milan 2014. 2014; (Poster)
Peters, H.:
Sciences in Medical Education and Medical Education in Sciences .
26th European Students´ Conference, 23th September, Berlin 2015. 2015 ; (Vortrag)
Hitzblech T., Maaz A., Mothes R., Milles L., Arends P., Peters H.:
Studentische Partizipation als bedeutsamer Einflussfaktor auf die Weiterentwicklung eines outcome-orientierten, integrierten Curriculum.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Poster)
Peters, H.:
Competency-based medical education: frameworks and approaches to translate them into clinical and educational practice.
Workshop Vinmec University Medicine Project – CharitéUniversitätsmedizin Berlin, 5. Mai 2015, Berlin. 2015; (Vortrag)
Holzhausen Y., Maaz A., Degel A., Peters H.:
EPAs im Medizinstudium: eine Delpi Studie.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Poster)
Peters, H.:
Lebenslanges Lernen: Neue Lernformen und neue Lebenswelten.
69. Fort- und Weiterbildungswoche, ÄK und KV Westfalen-Lippe, 1. Juni 2015, Borkum (Vortrag)
Kienle R., Arends P., Beck S., Dettmer S., Hölzer H., Sonntag U., Steinbart D., Peters H.:
Evaluation des longitudinalen und integrierten Curriculums der Lehrveranstaltung „Kommunikation, Interaktion, Teamarbeit“.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Poster)
Peters, H.:
Medical Schools in Europa (AMSE): Standard setting and quality assurance Expert Workshop.
Sex and Gender in Medicines Regulation and Medical Education, 4th March 2015, Brussels 2015; (Vortrag)
Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Kurmeyer C., Gross M., Grüters-Kieslich A., Peters H.:
Appointing a change agent facilitates the integration of diversity, especially gender aspects, into a new undergraduate medical curriculum.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Milan 2014. 2014; (Poster)
Peters, H.:
A Change Management Perspective on Implementation of an Integrated, Outcome-based Curriculum: A Mountain to Move.
Charité site audit: National Polytechnical School, Bamenda, Cameroon, 6th August 2015 2015; (Vortrag)
Kissel-Kröll A., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:
Diskrepanzen zwischen geplantem und unterrichtetem Curriculum des Modelstudienganges Medizin der Charité – Ergebnisse qualitativer Studientagebücher.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Poster)
Peters, H.:
Modellstudiengang Medizin.
Charité Clinical Scientist Programm. 23. Oktober 2015, Berlin 2015; (Vortrag)
Schaal A., Schwiecker A., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:
Strategien für die Modulplanung – Fokus-Gruppe mit Modulverantwortlichen im Modellstudiengang Medizin an der CharitéUniversitätsmedizin Berlin.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Poster)
Peters, H.:
Curriculum development with EPAs in Charité.
10th anniversary of the Center for Research and Development of Education, 11. September 2015, Utrecht, The Netherlands. 2015; (Vortrag)
Schmidt S., Buron S., Sostmann K., Peters H.:
Ist Flipped Classroom ein geeignetes Format für die medizindidaktische Qualifizierung von Lehrenden?.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Poster)
Arends P., Hitzblech T., Maaz A., Peters H.:
Medical student's role as obligatory module board members in curricular development – a focus group analysis of student's and faculties' perspective.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Glasgow 2015. 2015; (Vortrag)
Arends P., Kienle R., Mühlinghaus I., Maas A., Hitzblech T., Peters H.:
Integrating a longitudinal communication curriculum in a new modular competence–based medical curriculum at the Charité Berlin.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Poster)
Behringer F., Sostmann K., Plener J., Buron S., Peters H.:
Medical Entrepreneurship Education: Ein innovatives Lehrformat zur Vermittlung von unternehmerischem Denken.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Vortrag)
Avila J., Sostmann K.:
Pilot study on ePortfolio-based learning and assessment of practical medical skills and competencies.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Graz 2013. 2013; (Poster)
Behrend R., Hitzblech T., Maaz A., Peters H.:
Entwicklung und Implementierung interprofessioneller Lehre in Studiengänge der Gesundheitsberufe: Herausforderungen und Chancen.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Vortrag)
Back D., Harms T., Plener J., Sostmann K.:
Preliminary survey of teachers ́ support in e-learning among German medical faculties.
Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Poster)
Degel A., Breckwoldt J., Peters H., Mochmann H.-C.:
Wie gut drücken Studierende nach dem 5. Studienjahr?.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Vortrag)
Behringer F., Harms T., Sostmann K.:
PIA - Patterns of InterAction.
Research In Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
Drees S., Grohmann G., Schmitzberger F, Peters H.:
Umfrage zum Stellenwert und zur Betreuung der wissenschaftlichen Hausarbeit im Modellstudiengang Medizin an der CharitéUniversitätsmedizin Berlin.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Vortrag)
Brunk I., Georg W., Schauber S.:
The state of students' knowledge about human anatomy within two different medical curricula.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Poster)
Holzhausen Y., Maaz A., Renz A., Peters H.:
Entwicklung von EPA's für das Medizinstudium: Eine Delphi Studie mit Fakultätsmitgliedern.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Vortrag)
Harms T., Behringer F., Sommer J., Bremer T., Sostmann K.:
„TRACY - Gamebased Training for Disaster and Emergency Scenarios" .
Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Poster)
Holzhausen Y., Maaz A., Renz A., Peters H.:
Faculty–based development of end of undergraduate medical training EPA's.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Glasgow 2015. 2015; (Vortrag)
Holzhausen Y., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:
Trustworthiness of medical trainees: Potential impact of confounding variables.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Graz 2013. 2013; (Poster)
Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Grohmann G., Peters H.
Systematische Integration von Diversity Inhalten und Perspektiven in die Wissenschaftsmodule des Modellstudiengangs Medizin der Charité Berlin.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Vortrag)
Langenstrass M., Maaz A., Hitzblech T., Breckwoldt J., Peters H.:
Striving for the ideal approach – Reflecting the underlying conceptions and the theoretical basis of a new integrated, competency-based medical curriculum at the Charité Berlin from the planners' point of view.
Research in Medical education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Poster)
Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Kurmeyer C., Gross M., Grüters-Kieslich A., Regitz-Zagrosek V., Peters H.:
Curricular Integration of S&G in medical education.
Final Conference „European Gender Medicine Project (EUGenMed)”, Brüssel 2015 2015; (Vortrag)
Ludwig S.:
Integration of Gender-related knowledge and skills into the new modular medical curriculum at Charité Berlin.
Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Poster)
Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Kurmeyer C., Gross M., Grüters-Kieslich A., Regitz-Zagrosek V., Peters H.:
Curricular integration of sex and gender aspects into the new modular medical curriculum at Charité Berlin.
European Gender Medicine Network Expert Workshop Sex and Gender in Medical Education, Brüssel 2015 2015; (Vortrag)
März M., Scheffer S., Schauber S.:
Giving Feedback after the OSCE.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Poster)
Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Kurmeyer C., Gross M., Grüters-Kieslich A., Regitz-Zagrosek V., Peters H.:
Integration of sex and gender aspects into the new modular medical curriculum at Charité.
International Congress for Gender and Sex Specific Medicine, Berlin 2015 2015; (Vortrag)
Pelz A., Pelz J.:
Teaching Humanities: - „No Evidence of Teaching”? A special study module on Medical Theory and Practice in the reformed curriculum at the Charité.
Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Poster)
Peters, H.:
Implementing EPAs in the Modular Curriculum of Medicine – Charité Universtitätsmedizin Berlin .
Symposium Expertisecentrum 10 Jaar – Advances in Health Professions Education and Development, Utrecht 2015 2015; (Vortrag)
Pelz A., Luckow A., Peters H., Pelz J.:
Teaching clinically relevant basic science knowledge.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Poster)
Sonntag U., Freytag J.:
Mit welchen Kriterien bewerten Studierende die Unterrichtsqualität?.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. (Vortrag)
Schaal A., Schwiecker A.:
Expert discussion to improve process management in developing a new modular medical curriculum.
Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Poster)
Wiegmann S., Hitzblech T., Maaz A., Peters H.:
Einblicke in das hidden Curriculum klinischer Lernumgebungen – Ergebnisse aus Studientagebüchern.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Vortrag)
Tautenhahn U., Pelz J.:
„Blooming“ - An educationalist's activity with a small impact on students and faculty.
Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Poster)
Wulff I., Kobitzsch B., Hesselbarth U., Peters H.:
Studentisch generierte POL-Lernziele im Vergleich zu den Modul-Lernzielen der Fakultät.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Vortrag)
Behringer F., Buron S., Harms T., Kaschny M., Peters H., Sostmann K.:
Interprofessionelles Team-Training mittels multitouchbasierter Patientensimulation in der pädiatrischen Akutversorgung.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Vortrag)
Vogt K., Pelz J., Peters H.:
Revision of PBL Training including preclinical and non-medical Docents.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Graz 2013. 2013; (Poster)
Harms T., Buron S., Plener J., Sostmann K.:
Blended Learning Siegel: Prozessorientiertes Qualitätsmanagement.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Vortrag)
Holzhausen Y., Maaz A., Degel A., Peters H.:
Identifying EPAs for undergraduate medical education.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Milan 2014. 2014; (Vortrag)
Kaschny M., Behringer F., Harms T., Peters H., Sostmann K.:
Digital game-based learning für den internen Katastrophenschutz in Krankenhäusern.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Vortrag)
Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Gross M., Grüters-Kieslich A., Peters H.:
Einsatz eines Change Agent als Strategie zur Integration von Diversity Inhalten und Perspektiven in die Krankheitsmodell-Module.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Vortrag)
Ludwig S.:
Modellstudiengang an der Charité Berlin – Integration von Genderaspekten.
Bundeskonferenz der Frauenbeauftragten-Klinika, Berlin 2014. 2014; (Vortrag)
Ludwig S.:
A systematic approach to integrate gender dimensions and perspectives into a newly developed medical curriculum.
European Gender Summit 4, Brüssel 2014. 2014; (Vortrag)
Ludwig S.:
Systematische Integration von geschlechterspezifischen Aspekten in den Modellstudiengang Medizin der Charité Berlin.
Medizinische Hochschule Hannover, Hannover 2014. 2014; (Vortrag)
Maaz A., Hitzblech T., Arends P., Mothes R., Milles L., Peters H.:
Student's contribution to a major curricular revision of a integrated, outcome-based medical undergraduate education program.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Milan 2014. 2014; (Vortrag)
Plener J.:
Multimediale Patientenfälle im Medizinstudium.
GML ² 2014. 2014; (Vortrag)
Schaal A., Schwiecker A., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:
Recommendations for successful curricular development – a focus groups analysis.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Milan 2014. 2014; (Vortrag)
Peters H., Griffiths J., Schultz K., ten Carte Th. J.:
Implementing EPAs in the Undergraduate Modular Curriculum of Medicine.
Education Innovation Symposium and Education Research Symposium, Ottawa 2014. 2014; (Vortrag)
Back D., Plener J., Harms T., Sostmann K.:
Perception and demand of medical students concerning a learning management platform and its tools.
Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013;
Bosch J., Maaz A., Hitzblech T., Stieg M., Peters H.:
Comparing state examination results of students from a traditional and a reformed medical program at Charité-Universitätsmedizin Berlin.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Graz 2013. 2013;
Breckwoldt J., Ludwig J.R., Peters H.:
Comparing a spaced format of an emergency medicine block course with a compressed format in their impact on students` test scores in a key-feature test.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013;
Breckwoldt J., Ludwig J., Plener J.:
Differences in procedural knowledge after a „spaced“ and a „compressed“ version of an emergency medicine course of 26 teaching hours each.
Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
Breckwoldt J., Dupuis M., Schirlo C., Weber R.:
Adressing the role of the scholar: Introducing an obligatory masters thesis into an undergraduate curriculum.
Adressing the role of the scholar: Introducing an obligatory masters thesis into an undergraduate curriculum. 2013; (Vortrag)
Buron S.:
SimMed - Learning effect and transfer due to training on a virtual patient learning environment on a multitouch surface.
Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
Dettmer S., Maaz A., Bosch J., Schauber S., Peters H.:
How medical students perceive their studies: a comparison of reformed and traditional medical degree programs at Charité-Universitätsmedizin Berlin.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Vortrag)
Dettmer S., Maaz A., Kuhlmey A.:
Student's perception of their studies: Comparing problem- based and traditional medical degree programs at Charité –Universitätsmedizin Berlin.
Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
Harms T., Sostmann K.:
TRACY – Gamebased Training for Disaster and Emergency Scenarios.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Graz 2013. 2013; (Vortrag)
Harms T., Behringer F., Bremer T., Sommer J., Strippgen D., Sostmann K.:
Game Based Learning für die Fort- und Weiterbildung von medizinischem Personal am Beispiel von TRACY (Gamebased Training for Disaster and Emergency Scenarios).
Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Graz 2013. 2013; (Vortrag)
Hildebrand L., Kath J., Lorenz S., Mirbagheri A., Ostendorf L., Pelz J.:
Student created MCQs-high quality, satisfying-towering over faculty produced ones.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Vortrag)
Kienle R., Sonntag U., Schauber S., März M., Hölzer H.:
Motivational Interviewing (Rollnick and Miller) as a task in an Objective Structured Clinical Examination (OSCE).
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Graz 2013. 2013; (Vortrag)
Ludwig S.:
Familienfreundliches Studium: Nachwuchsförderung fängt an der Uni an.
Operation Karriere, Kongress des Deutschen Ärzteblattes, Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Gross M., Grüters-Kieslich A., Peters H.:
A systematic approach to integrate gender medicine issues and concepts during the planning and implementation phase of an outcome-based medical curriculum.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Vortrag)
Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Regitz-Zagrosek V., Gross M., Spies C., Grüters-Kieslich A., Peters H.:
Integration of Gender and sex-related aspects into the new modular medical curriculum at Charité Berlin.
International Association of Medical Science Educators (IAMSE), St. Andrews, Scotland 2013. 2013; (Vortrag)
Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Gross M., Grüters-Kieslich A., Peters H.:
Systematische Integration von Diversity Inhalten und Perspektiven in die Organ- und Körpersystem-Module des Modellstudiengangs Medizin der CharitéUniversitätsmedizin Berlin.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Graz 2013. 2013; (Vortrag)
Maaz A., Hitzblech T., Holzhausen Y., Peters H.:
Judging the trustworthiness of medical trainees.
Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
Maaz A., Hitzblech T., Breckwoldt J., Peters H.:
Faculty-wide planning an integrated modular curriculum: Best practice recommendations derived at the Charité Berlin.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Graz 2013. 2013; (Vortrag)
Maaz A., Hitzblech T., Holzhausen Y., Peters H.:
How trust, trustworthiness and entrustment relate to the concept of EPAs.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Vortrag)
Maaz A., Hitzblech T., Langenstrass M., Peters H.:
The planner's plan – Reflections on the underlying conceptions and the theoretical basis of a new integrated, competency-based medical curriculum at the Charité Berlin.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Vortrag)
Maaz A., Hitzblech T., Schmidt S., Peters H.:
Study Diaries as a Sensitive Detection Instrument and Basis for Current Interventions in the Process of Curriculum Implementation.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Vortrag)
Nouns Z.:
Assessment: examinations, progress test etc.
Staff Training Week der CharitéUniversitätsmedizin Berlin, Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
Nouns Z.:
How to assess scientific competencies?.
Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
Peters H.:
The new Medical Curriculum at the Charité.
Staff Training Week der CharitéUniversitätsmedizin Berlin, Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
Peters H.:
The Charité Modular Curriculum of Medicine: Moving a Mountain.
Pedagogická konferencia, Martin 2013. 2013; (Vortrag)
Peters H.:
Lernzielentwicklung am Beispiel Modellstudiengang Medizin der Charité.
Vortrag am Universitätsklinikum Essen, Essen 2013. 2013; (Vortrag)
Peters H.:
Lehren und Lernen für die Medizin von morgen.
Statussymposium „Bologna-Zukunft der Lehre“, „Lessons Learned“, Hannover 2013. 2013; (Vortrag)
Peters H.:
Berge versetzen: die Charité auf dem Weg von Regel-und Reform-zum Modellstudiengang.
Symposium „Evidenzbasierte Weiterentwicklung des Medizinstudiums“ der Ruhr-Universität Bochum, Bochum 2013. 2013; (Vortrag)
Peters H.:
Welche Lernstrategie passt zu mir?.
Operation Karriere, Kongress des Deutschen Ärzteblattes, Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
Peters H., Maaz A., Hitzblech T., Karner J., Holzhausen Y., Breckwoldt J.:
Professional activities as key educational structure in competency-based undergraduate medical education.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Vortrag)
Reinsch S., Pelz J.:
Sherlock Holmes & Dr. House: Can we teach philosophical concepts and psychological pitfalls that underlie medical decision-making with the help of popular role-models ?.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Vortrag)
Reinsch S., Pelz J.:
Learning the science of diagnostics with Sherlock Holmes & Dr. House: Evaluation of a seminar teaching philosophical concepts and psychological pitfalls that underlie medical decision-making with the help of popular role-models.
Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
Schauber S., Hecht M., Nouns Z., Dettmer S.:
On the relevance of biomedical knowledge for the acquisition of clinical knowledge.
Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Vortrag)
Schauber S., Hecht M., Nouns Z., Dettmer S.:
On the role of biomedical knowledge in the acquisition of clinical knowledge.
Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
Schmidt S., Hitzblech T., Maaz A., Peters H.:
Study diaries as qualitative evaluation instrument in the process of implementation of scientific work modules.
Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
Wulff I., Vogt K., Pelz J., Peters H.:
Demonstration, Evaluating, Performing – Analysis of PBL – Learning Objectives According to Competence Levels.
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Graz 2013. 2013; (Vortrag)
von Zadow U., Buron S., Harms T., Behringer F., Sostmann K., Dachselt R.:
SimMed: combining simulation and interactive tabletops for medical education.
SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems ACM, 2013 2013; (Vortrag)
Sostmann K.:
Der „ideale“ Weiterbildungskatalog? Forum: Aus- und Weiterbildung in der Pädiatrie.
Deutsche Gesellschaft für Kinderheilkunde, Jahrestagung, Düsseldorf 2013. 2013; (Vortrag)
Sostmann K.:
Blended Health - Immer noch nicht gesund durch's Internet? .
Republica – Konferenz, Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
Vogt K., Pelz J., Peters H.:
Analysis of Learning Objectives and Operators in the Berlin Model Curriculum of Medicine.
Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Vortrag)