Kongressbeiträge

Die Themen der Kongressbeiträge des Dieter Scheffner Fachzentrums der Charité – Universitätsmedizin Berlin sind hier chronologisch aufgelistet.

Sie befinden sich hier:

Ergebnisse filtern
  • Painsi, C., Lange-Asschenfeldt, B., Peters, H.:


    Core entrustable professional activities for dermatological night shifts

    Where is medical education going? 22. Grazer Konferenz, Maribor, April 2018; Poster
  • Back D.A., Peters H.:


    Konzeption und Evaluation eines Wahlpflichtmoduls "Einsatz- und Katastrophenmedizin" im Medizinstudium

    Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie, Berlin 2017; Poster
  • Holzhausen Y, Maaz A, Roa Romero Y & Peters H.:


    Further Validation of a set of core EPAs as outcomes for an undergraduate medical curriculum.

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE) Basel 2018; Oral presenation
  • Schumann, M., Maaz, A., & Peters, H.:


    Is the grass always greener on the other side? A qualitative study on the expectations of migrating physicians compared to reality

    Jahrestagung GMA Wien 2018; Oral presentation
  • Behrend R., Maaz A., Peters H.:


    Studentische Beteiligung bei der Entwicklung interprofessioneller Lehrveranstaltungen – Eine Fokusgruppenstudie

    Jahrestagung GMA, Vortrag 2018;
  • Ludwig S., Peters H., Regitz-Zagrosek V., Seeland U.:


    Ergebnisse einer Befragung von Absolvierenden des Modell- und Regelstudiengangs Medizin der Charité Berlin zu gendermedizinischem Wissen und Kompetenzen

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Wien 2018 Oral presentation
  • Holzhausen Y, Maaz A, März M, Sehy V & Peters H.:


    Einführung einer Supervisionsskala in Objective Structured Clinical Examinations

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Wien 2018
  • Maaz A., Hiltner S., Gogluska-Obirek M., Peters, H.:


    Entwicklung von Lernstrategien in einem kompetenzbasierten Curriculum: Ergebnisse einer Querschnittsuntersuchung

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Wien 2018 Oral presentation
  • Behrend R., Maaz A., Peters H.:


    Die inhaltliche und organisatorische Implementierung curricularer interprofessioneller Lehre in Gesundheitsstudiengängen – am Beispiel des Projektes INTER-M-E-P-P

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Münster 2017; (Poster)
  • Czeskleba A., Holzhausen Y, Peters H.


    Lernen und Patientensicherheit im Praktischen Jahr – Verbesserungsmöglichkeiten durch EPAs

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Wien 2018 Oral presentation
  • Hiltner S., Maaz A., Peters H.:


    Lebenslanges Lernen - Untersuchung zum Kompetenztransfer von POL zum UaK im MSM der Charité – Universitätsmedizin Berlin

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Münster 2017; (Poster)
  • Loo K., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:


    Establishing common ground for curriculum development: identifying competing organizational objectives and views hindering curricular change

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Preconference Faculty Development, Helsinki 2017; (Poster)
  • Gusic M.E., Bradley E.B., Peters H., ten Catte O.:


    Student Development for EPAs: How Do We Prepare Students to Fully Engage in This Evolving Educational Paradigm?

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), 2017; (Poster)
  • Maaz A., Hitzblech T., Arends P., Peters H.:


    Reforming a recently reformed medical curriculum in a top‐down process: a case study from the Charité Berlin

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Helsinki 2017; (Poster)
  • Maaz A., Hitzblech T., Arends P., Peters H.:


    Reform der Reform des Modellstudiengangs Medizin mithilfe eines Top-down Prozesses - Eine Fallstudie aus der Charité -Universitätsmedizin Berlin

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Münster 2017; (Poster)
  • Peters H., Holzhausen Y., Maaz A., Czeskleba A.:


    Comparison of a competency-based with a traditional undergraduate medical curriculum by workplace performance in the final year clerkship

    2017; (Poster)
  • Projektgruppen INTERMEPP und interTUT:


    Interprofessionelles Lernen (IPL) für Gesundheitsberufe in Berlin: zwei Projekte des Förderprogramms "Operation Team"

    New Medical School – eine Chance für die Gesundheitsberufe. Hochschulen für Gesundheit e.V., Bern 2016;
  • Projektgruppen INTERMEPP und interTUT:


    Interprofessionelles Lernen (IPL) für Gesundheitsberufe in Berlin: zwei Projekte des Förderprogramms "Operation Team"

    3. Interprofessioneller Ausbildungskongress, Bielefeld 2017; (Poster)
  • Wulff I., Sonntag U., Peters H.:


    Visualisierung als wesentliches Moment für collaborative learning in POL

    Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016; (Poster)
  • Franz, A., Geppert M., Loo, K., Maaz, A., Peters, H.:


    How to succeed in curriculum reform? – Influence of stakeholder interests and strategies in context of Bourdieu’s framework

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Basel 2018 Oral presentation
  • Bosch J., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:


    Professionelle Tätigkeiten, Supervision und Preparedness in Famulaturen im Curriculumsvergleich

    Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016; (Poster)
  • Holzhausen Y., Maaz A., März M., Sehy V., & Peters H.:


    Introducing Entrustment Scales in Objective Structured Clinical Examinations

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Basel 2018 Oral presentation
  • Behrend R., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:


    Durchführung professioneller ärztlicher Tätigkeiten während des Praktischen Jahrs: Erfahrungen Studierender auf Basis einer qualitativen Erhebung mit Studientagebüchern

    Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016;
  • Maaz A., Hiltner S., Gogluska-Obirek M., Peters, H.:


    Evolution of medical students´ learning strategies in a competency-based undergraduate curriculum. Results from a cross sectional study.

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Basel 2018 Oral presentation
  • Sonntag U., Peters H., Schnabel K., Breckwoldt J.:


    Entwicklung, Implementation und Evaluation eines Basistrainings Lehre für Einsteiger in die Hochschullehre

    Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016; (Poster)
  • Czeskleba A., Holzhausen Y, Peters H.:


    Trainee´s learning and patient safety during final year clerkships - improvements by using EPAs

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Basel 2018 Oral presentation
  • Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Seeland U., Regitz-Zagrosek V., Peters H.:


    Integration von Diversity-Aspekten in die klinischen Module des Modellstudiengangs Medizin der Charité Berlin

    Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016; (Poster)
  • Peters, H.:


    Moving a Mountain: Practical insights into mastering a major curriculum innovation

    Where is medical education going? 22. Grazer Konferenz, Maribor, April 2018; Impulsvortrag
  • Plener J., Buron S., Sostmann K., Peters H.:


    Curriculare Verankerung von Online-Lernmodulen im Modellstudiengang Medizin (MSM) der Charité – Universitätsmedizin Berlin

    Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016; (Poster)
  • Peters, H., Holzhausen, Y., Maaz, A., Driessen, E., Lepprink, J., Czeskleba, A.:


    Development and exploration of an assessment instrument based on EPAs to capture the workplace performatince of medical students in the final clerkship year

    Ottawa Conference, Abu-Dabi. March 2018 Oral presentation
  • Kienle R., Arends P., Peters H.:


    Interkulturelle Kompetenzen in der medizinischen Ausbildung

    Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016; (Poster)
  • Peters, H.:


    Übergänge in die Beruflichkeit gestalten

    Tagung: Medizin und Gesundheitsfachberufe: Interprofessionalität fördern und Übergänge gestalten, Klinik und Poliklinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Klinikum der Universität München, 20. Februar 2018; Impulsvortrag
  • Degel A., Breckwoldt J., Peters H., Mochmann H-C.:


    Achieving CPR guideline targets: comparison of a reformed with a traditional medical curriculum

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Barcelona 2016. 2016; (Poster)
  • Ludwig S., Dettmer S., Wurl W., Bosch J., Czeskleba A., Maaz A., Peters H.:


    Ergebnisse einer Befragung von Studierenden des Modell- und Regelstudiengangs Medizin der Charité Berlin in der Studienausgangsphase

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA) Münster 2017;
  • Behrend R., Heinze C., Höppner H., Peters H., Bohrer A., Behrenbeck F., Czakert J., Hitzblech T., Maaz A., Premper B., Räbiger J.:


    INTER-M-E-P-P – Interprofessionelles Lernen und Lehren in Medizin, Ergotherapie, Physiologie und Pflege

    Health Universities – Bildung und Versorgung zusammenführen, Winterthur 2015. 2015; (Poster)
  • Behrend R., Partecke M., Reichel K., Mette M., Wershofen B.:


    Interprofessionelle Lehre: eine didaktische Herausforderung

    Drei-Länder-Tagung Gesundheitsberufe – Wege in die Zukunft, Wien 2017;
  • Degel A., Breckwoldt J., Peters H., Mochmann H.C.:


    Effectiveness of teaching of chest compressions in basic life support in a traditional medical curriculum

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Glasgow 2015. (Poster)
  • Czeskleba A., Driessen E., Holzhausen Y., Maaz A., Peters H.:


    Workplace-Performance von Studierenden im Praktischen Jahr: Vergleich eines kompetenzbasierten und eines traditionellen Medizinstudiengangs

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Münster 2017;
  • Freytag J., Sonntag U.:


    Studentische Bewertung der Lehrleistung in einem Kurs zu kommunikativen und sozialen Kompetenzen

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015 2015; (Poster)
  • Holzhausen Y., Maaz A., Peters H.:


    Confidence of graduating medical students to perform Core end‐of‐undergraduate‐ training Entrustable Professional Activities (EPAs)

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Helsinki 2017;
  • Freytag J., Sonntag U.:


    Quality of teaching performance: Teachers' self-assessment in comparison to learners' and observers' views

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Glasgow 2015. 2015; (Poster)
  • Holzhausen Y., Maaz A., Renz A., Peters H.:


    Achieving the outcome: Confidence of graduating students in performing a set of core end-of-undergraduate training EPAs

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Münster 2017;
  • Hitzblech T., Maaz A., Peters H.:


    Change the Change – wie kann eine Reform eines gerade implementierten Studiengangs gelingen? Eine Fallstudie aus der Charité – Universitätsmedizin Berlin

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Poster)
  • Holzhausen Y., Renz A., Loo K., Maaz A., Peters H.:


    PROJEKT: Workplace based e-Assessment Technology for Competency-based higher multi-professional education (WATCHME)

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Münster 2017;
  • Holtz J., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:


    Fördernde und hemmende Faktoren in der modularen Curriculumsentwicklung des Modellstudiengangs Medizin an der Charité – Universitätsmedizin Berlin

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Poster)
  • Mette M., Wershofen B., Reichel K., Behrend R., Partecke M.:


    Dealing with professional cultures in the development and implementation of IPE – the German perspective

    European Interprofessional Practice and Education Network (EIPEN), Lausanne 2017;
  • Kienle R., Arends P., Beck S., Dettmer S., Hölzer H., Sonntag U., Steinbart D., König L., Peters H.:


    Sexualität im Arzt- Patienten- Gespräch als Gegenstand des Medizinstudiums

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Poster)
  • Milles L., Arends P., Drees S., Wurl W., Hitzblech T., Peters H.:


    Medical students as module co-directors in the Berlin Modular Curriculum of Medicine

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Helsinki 2017;
  • Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Grohmann G., Peters H.:


    Systematic integration of diversity perspectives into the scientific approaches modules oft the new modular medical curriculum at the Charité Berlin

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Glasgow 2015. 2015; (Poster)
  • Milles L.S., Arends P., Drees S., Wurl W., Hitzblech T., Peters H.:


    Wahrnehmung von Studierenden als Modul-Verantwortliche im Modellstudiengang Medizin der Charité.

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Münster 2017;
  • Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Kurmeyer C., Gross M., Grüters-Kieslich A., Regitz-Zagrosek V., Peters H.:


    A successful strategy to integrate gender and sex aspects into a newly developed undergraduate medical curriculum

    OSSD (Organization for the Study of Sex Differences) - Conference, Stanford 2015 (Poster)
  • Peters H.:


    Short Communications: Leadership

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Helsinki 2017;
  • Maaz A., Hitzblech T., Boehm S., Tappert S., Peters H.:


    Psycho-social distress of first and third year students in an integrated, modular medical curriculum at the Charité Universitätsmedizin Berlin

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Glasgow 2015. 2015; (Poster)
  • Ramspott S., Sonntag U., Hempel L., Rüttermann S., Roller D., Härtl A.:


    PROJEKT: MaReS (Magdeburger Reflexions-Skala): Entwicklung eines Feedback- und Beurteilungs-Instruments für Reflexionsberichte

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA) 2017;
  • Maaz A., Hitzblech T., Boehm S., Tappert S., Peters H.:


    Psychosoziale Belastung Studierender in einem integrierten, modularen Curriculum an der Charité Universitätsmedizin Berlin – Ein Vergleich von Erstsemester- und Sechstsemester-Studierenden

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Poster)
  • Sonntag U., Peters H., Heintze C., Bayer G.:


    Entwicklung und Implementation eines Didaktiktrainings für Lehrärztinnen und Lehrärzte im Blockpraktikum Allgemeinmedizin an der Charité – Universitätsmedizin Berlin

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Münster 2017;
  • Hitzblech T., Maaz, A., Peters H.:


    Managing a major reform of a major curriculum reform: a case study from the Charité Berlin

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Glasgow 2015. 2015; (Poster)
  • Sonntag U., Peters H., Paris S., Beuer F., Bitter K.:


    Entwicklung und Implementierung eines "Basistraining Lehre" für neue Lehrende in der Zahnmedizin an der Charité – Universitätsmedizin Berlin

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Münster 2017;
  • Schmidt S., Buron S., Sostmann K., Peters H.:


    Flipped Classroom for medical teacher training: Turning faculty development upside down

    3rd International Conference on Faculty Development in the Health Professions (FDHP), Singapur. 2015; (Poster)
  • Degel A., Breckwoldt J., Peters H., Mochmann HC.:


    Qualität der Basisreanimation: bessere Ergebnisse im Modellstudiengang?

    Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016;
  • Zhu J., Degel A., Moerschner J., Maaz A., Peters H.:


    Structuring teaching and learning by units of understanding in competency-based medical education

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Glasgow 2015. 2015; (Poster)
  • Holzhausen Y., Maaz A., Peters H.:


    Studentische Sicht auf das Konzept der Entrustable Professional Activities: eine Fokusgruppenstudie mit Studierenden der Charité – Universitätsmedizin Berlin

    Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016;
  • Arends P., Langenstrass M., Hitzblech T., Maaz A., Peters H.:


    Intermediate lobbyists – involving students in curriculum design and planning committees

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Milan 2014. 2014; (Poster)
  • Behringer F., Eder V., Peters H., Sostmann K.:


    Prozesse des Spielerlebens und Wissenserwerb beim Einsatz von GameBased Learning in der Aus- und Weiterbildung

    Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016;
  • Bosch J., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:


    Analyse der Preparedness für die Famulatur anhand eines zweideminsionalen sozialpsychologischen Konzeptes

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Poster)
  • Loo K., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:


    Qualitative Analyse des Curriculumentwicklungsprozesses zur Reform des Modellstudienganges Medizin (MSM) an der Charité – Universitätsmedizin Berlin

    Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016;
  • Hitzblech T., Maaz A., Schwiecker A., Bosch J., Wiegmann S., Peters H.:


    Study diaries as a sensitive instrument to detect the gap between a planned and experienced new medical curriculum

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Milan 2014. 2014; (Poster)
  • Behrend R., Maaz A., Hitzblech T., Höppner H., Heinze C., Peters H.:


    Studentische Partizipation bei der Entwicklung interprofessioneller Lehre für Gesundheitsstudiengänge

    Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016;
  • Hitzblech T., Maaz A., Mothes R., Milles L., Arends P., Peters H.:


    Studentische Partizipation als bedeutsamer Einflussfaktor auf die Weiterentwicklung eines outcome-orientierten, integrierten Curriculum

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Poster)
  • Holtz J., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:


    Studentische Modulverantwortliche und ihre Erfahrungen und Strategien im Verlauf der Curriculumsentwicklung: Analyse von Fokusgruppen an der Charité – Universitätsmedizin Berlin

    Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Bern 2016; (Vortrag)
  • Holzhausen Y., Maaz A., Degel A., Peters H.:


    EPAs im Medizinstudium: eine Delpi Studie

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Poster)
  • Holzhausen Y., Maaz A., Peters H.:


    Medical students' perception of the EPA concept: a focus group study at the Charité – Universitätsmedizin Berlin

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Barcelona 2016; (Vortrag)
  • Kienle R., Arends P., Beck S., Dettmer S., Hölzer H., Sonntag U., Steinbart D., Peters H.:


    Evaluation des longitudinalen und integrierten Curriculums der Lehrveranstaltung "Kommunikation, Interaktion, Teamarbeit"

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Poster)
  • Bosch J., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:


    Professional activities, supervision and preparedness in clerkships of medical students from two different curricula

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Barcelona 2016; (Vortrag)
  • Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Kurmeyer C., Gross M., Grüters-Kieslich A., Peters H.:


    Appointing a change agent facilitates the integration of diversity, especially gender aspects, into a new undergraduate medical curriculum

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Milan 2014. 2014; (Poster)
  • Drees S., Milles L.S., Wurl W., Arends P., Hitzblech T., Peters H.:


    Students as regular module board members in the undergraduate medical curriculum at Charité Berlin

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Barcelona 2016; (Vortrag)
  • Kissel-Kröll A., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:


    Diskrepanzen zwischen geplantem und unterrichtetem Curriculum des Modelstudienganges Medizin der Charité – Ergebnisse qualitativer Studientagebücher

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Poster)
  • Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Seeland U., Regitz-Zagrosek V, Peters H.:


    Integration of diversity aspects into the clinical modules of the new modular medical curriculum at Charité Berlin

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Barcelona 2016; (Vortrag)
  • Schaal A., Schwiecker A., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:


    Strategien für die Modulplanung – Fokus-Gruppe mit Modulverantwortlichen im Modellstudiengang Medizin an der Charité – Universitätsmedizin Berlin

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Poster)
  • Bosch J., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:


    Supervision and preparedness of medical students from two different curricula

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Barcelona 2016; (Vortrag)
  • Schmidt S., Buron S., Sostmann K., Peters H.:


    Ist Flipped Classroom ein geeignetes Format für die medizindidaktische Qualifizierung von Lehrenden?

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Poster)
  • Holzhausen Y., Maaz A., Peters H.:


    End-of-training EPAs for undergraduate medical education

    First World Summit on Competency-Based Education, Barcelona 2016; (Vortrag)
  • Arends P., Kienle R., Mühlinghaus I., Maas A., Hitzblech T., Peters H.:


    Integrating a longitudinal communication curriculum in a new modular competence–based medical curriculum at the Charité Berlin

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Poster)
  • Peters, H.:


    What can "big data" do for patients? What does "clinical decision support" mean for you? How will medical guidelines develop in an age of Electronic Health Records ?

    Round Table Discussion. Elsevier Annual Meeting, 3. February 2015, Cannes, France. 2015; (Vortrag)
  • Avila J., Sostmann K.:


    Pilot study on ePortfolio-based learning and assessment of practical medical skills and competencies

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Graz 2013. 2013; (Poster)
  • Peters, H.:


    Modellstudiengang Medizin

    Kooperationsverbund Hochschulen für Gesundheit e.V. - Strategie-Tagung am 2. und 3. Juli 2015 in Berlin 2015; (Vortrag)
  • Back D., Harms T., Plener J., Sostmann K.:


    Preliminary survey of teachers ́ support in e-learning among German medical faculties

    Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Poster)
  • Peters, H.:


    Medizinstudium in Deutschland: Tradition und Reform

    Workshop „China – Deutschland“, Berlin 14. Juli 2015, Verband der Leitenden Krankenhausärzte Deutschlands e.V. ( VLK e.V.) 2015; (Vortrag)
  • Behringer F., Harms T., Sostmann K.:


    PIA - Patterns of InterAction

    Research In Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
  • Peters, H.:


    Sciences in Medical Education and Medical Education in Sciences

    26th European Students´ Conference, 23th September, Berlin 2015. 2015 ; (Vortrag)
  • Brunk I., Georg W., Schauber S.:


    The state of students' knowledge about human anatomy within two different medical curricula

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Poster)
  • Peters, H.:


    Competency-based medical education: frameworks and approaches to translate them into clinical and educational practice

    Workshop Vinmec University Medicine Project – Charité – Universitätsmedizin Berlin, 5. Mai 2015, Berlin. 2015; (Vortrag)
  • Harms T., Behringer F., Sommer J., Bremer T., Sostmann K.:


    "TRACY - Gamebased Training for Disaster and Emergency Scenarios"

    Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Poster)
  • Peters, H.:


    Lebenslanges Lernen: Neue Lernformen und neue Lebenswelten

    69. Fort- und Weiterbildungswoche, ÄK und KV Westfalen-Lippe, 1. Juni 2015, Borkum (Vortrag)
  • Holzhausen Y., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:


    Trustworthiness of medical trainees: Potential impact of confounding variables

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Graz 2013. 2013; (Poster)
  • Peters, H.:


    Medical Schools in Europa (AMSE): Standard setting and quality assurance Expert Workshop

    Sex and Gender in Medicines Regulation and Medical Education, 4th March 2015, Brussels 2015; (Vortrag)
  • Langenstrass M., Maaz A., Hitzblech T., Breckwoldt J., Peters H.:


    Striving for the ideal approach – Reflecting the underlying conceptions and the theoretical basis of a new integrated, competency-based medical curriculum at the Charité Berlin from the planners' point of view

    Research in Medical education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Poster)
  • Peters, H.:


    A Change Management Perspective on Implementation of an Integrated, Outcome-based Curriculum: A Mountain to Move

    Charité site audit: National Polytechnical School, Bamenda, Cameroon, 6th August 2015 2015; (Vortrag)
  • Ludwig S.:


    Integration of Gender-related knowledge and skills into the new modular medical curriculum at Charité Berlin

    Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Poster)
  • Peters, H.:


    Modellstudiengang Medizin

    Charité Clinical Scientist Programm. 23. Oktober 2015, Berlin 2015; (Vortrag)
  • März M., Scheffer S., Schauber S.:


    Giving Feedback after the OSCE

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Poster)
  • Peters, H.:


    Curriculum development with EPAs in Charité

    10th anniversary of the Center for Research and Development of Education, 11. September 2015, Utrecht, The Netherlands. 2015; (Vortrag)
  • Pelz A., Pelz J.:


    Teaching Humanities: - "No Evidence of Teaching"? A special study module on Medical Theory and Practice in the reformed curriculum at the Charité

    Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Poster)
  • Arends P., Hitzblech T., Maaz A., Peters H.:


    Medical student's role as obligatory module board members in curricular development – a focus group analysis of student's and faculties' perspective

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Glasgow 2015. 2015; (Vortrag)
  • Pelz A., Luckow A., Peters H., Pelz J.:


    Teaching clinically relevant basic science knowledge

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Poster)
  • Behringer F., Sostmann K., Plener J., Buron S., Peters H.:


    Medical Entrepreneurship Education: Ein innovatives Lehrformat zur Vermittlung von unternehmerischem Denken

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Vortrag)
  • Schaal A., Schwiecker A.:


    Expert discussion to improve process management in developing a new modular medical curriculum

    Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Poster)
  • Behrend R., Hitzblech T., Maaz A., Peters H.:


    Entwicklung und Implementierung interprofessioneller Lehre in Studiengänge der Gesundheitsberufe: Herausforderungen und Chancen

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Vortrag)
  • Tautenhahn U., Pelz J.:


    "Blooming" - An educationalist's activity with a small impact on students and faculty

    Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Poster)
  • Degel A., Breckwoldt J., Peters H., Mochmann H.-C.:


    Wie gut drücken Studierende nach dem 5. Studienjahr?

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Vortrag)
  • Vogt K., Pelz J., Peters H.:


    Revision of PBL Training including preclinical and non-medical Docents

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Graz 2013. 2013; (Poster)
  • Drees S., Grohmann G., Schmitzberger F, Peters H.:


    Umfrage zum Stellenwert und zur Betreuung der wissenschaftlichen Hausarbeit im Modellstudiengang Medizin an der Charité – Universitätsmedizin Berlin

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Vortrag)
  • Holzhausen Y., Maaz A., Renz A., Peters H.:


    Entwicklung von EPA's für das Medizinstudium: Eine Delphi Studie mit Fakultätsmitgliedern

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Vortrag)
  • Holzhausen Y., Maaz A., Renz A., Peters H.:


    Faculty–based development of end of undergraduate medical training EPA's

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Glasgow 2015. 2015; (Vortrag)
  • Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Grohmann G., Peters H.


    Systematische Integration von Diversity Inhalten und Perspektiven in die Wissenschaftsmodule des Modellstudiengangs Medizin der Charité Berlin

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Vortrag)
  • Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Kurmeyer C., Gross M., Grüters-Kieslich A., Regitz-Zagrosek V., Peters H.:


    Curricular Integration of S&G in medical education

    Final Conference „European Gender Medicine Project (EUGenMed)”, Brüssel 2015 2015; (Vortrag)
  • Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Kurmeyer C., Gross M., Grüters-Kieslich A., Regitz-Zagrosek V., Peters H.:


    Curricular integration of sex and gender aspects into the new modular medical curriculum at Charité Berlin

    European Gender Medicine Network Expert Workshop Sex and Gender in Medical Education, Brüssel 2015 2015; (Vortrag)
  • Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Kurmeyer C., Gross M., Grüters-Kieslich A., Regitz-Zagrosek V., Peters H.:


    Integration of sex and gender aspects into the new modular medical curriculum at Charité

    International Congress for Gender and Sex Specific Medicine, Berlin 2015 2015; (Vortrag)
  • Peters, H.:


    Implementing EPAs in the Modular Curriculum of Medicine – Charité Universtitätsmedizin Berlin

    Symposium Expertisecentrum 10 Jaar – Advances in Health Professions Education and Development, Utrecht 2015 2015; (Vortrag)
  • Sonntag U., Freytag J.:


    Mit welchen Kriterien bewerten Studierende die Unterrichtsqualität?

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. (Vortrag)
  • Wiegmann S., Hitzblech T., Maaz A., Peters H.:


    Einblicke in das hidden Curriculum klinischer Lernumgebungen – Ergebnisse aus Studientagebüchern

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Vortrag)
  • Wulff I., Kobitzsch B., Hesselbarth U., Peters H.:


    Studentisch generierte POL-Lernziele im Vergleich zu den Modul-Lernzielen der Fakultät

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Leipzig 2015. 2015; (Vortrag)
  • Behringer F., Buron S., Harms T., Kaschny M., Peters H., Sostmann K.:


    Interprofessionelles Team-Training mittels multitouchbasierter Patientensimulation in der pädiatrischen Akutversorgung

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Vortrag)
  • Harms T., Buron S., Plener J., Sostmann K.:


    Blended Learning Siegel: Prozessorientiertes Qualitätsmanagement

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Vortrag)
  • Holzhausen Y., Maaz A., Degel A., Peters H.:


    Identifying EPAs for undergraduate medical education

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Milan 2014. 2014; (Vortrag)
  • Kaschny M., Behringer F., Harms T., Peters H., Sostmann K.:


    Digital game-based learning für den internen Katastrophenschutz in Krankenhäusern

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Vortrag)
  • Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Gross M., Grüters-Kieslich A., Peters H.:


    Einsatz eines Change Agent als Strategie zur Integration von Diversity Inhalten und Perspektiven in die Krankheitsmodell-Module

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Hamburg 2014. 2014; (Vortrag)
  • Ludwig S.:


    Modellstudiengang an der Charité Berlin – Integration von Genderaspekten

    Bundeskonferenz der Frauenbeauftragten-Klinika, Berlin 2014. 2014; (Vortrag)
  • Ludwig S.:


    A systematic approach to integrate gender dimensions and perspectives into a newly developed medical curriculum

    European Gender Summit 4, Brüssel 2014. 2014; (Vortrag)
  • Ludwig S.:


    Systematische Integration von geschlechterspezifischen Aspekten in den Modellstudiengang Medizin der Charité Berlin

    Medizinische Hochschule Hannover, Hannover 2014. 2014; (Vortrag)
  • Maaz A., Hitzblech T., Arends P., Mothes R., Milles L., Peters H.:


    Student's contribution to a major curricular revision of a integrated, outcome-based medical undergraduate education program

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Milan 2014. 2014; (Vortrag)
  • Plener J.:


    Multimediale Patientenfälle im Medizinstudium

    GML ² 2014. 2014; (Vortrag)
  • Schaal A., Schwiecker A., Maaz A., Hitzblech T., Peters H.:


    Recommendations for successful curricular development – a focus groups analysis

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Milan 2014. 2014; (Vortrag)
  • Peters H., Griffiths J., Schultz K., ten Carte Th. J.:


    Implementing EPAs in the Undergraduate Modular Curriculum of Medicine

    Education Innovation Symposium and Education Research Symposium, Ottawa 2014. 2014; (Vortrag)
  • Back D., Plener J., Harms T., Sostmann K.:


    Perception and demand of medical students concerning a learning management platform and its tools

    Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013;
  • Bosch J., Maaz A., Hitzblech T., Stieg M., Peters H.:


    Comparing state examination results of students from a traditional and a reformed medical program at Charité-Universitätsmedizin Berlin

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Graz 2013. 2013;
  • Breckwoldt J., Ludwig J.R., Peters H.:


    Comparing a spaced format of an emergency medicine block course with a compressed format in their impact on students` test scores in a key-feature test

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013;
  • Breckwoldt J., Ludwig J., Plener J.:


    Differences in procedural knowledge after a "spaced" and a "compressed" version of an emergency medicine course of 26 teaching hours each

    Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
  • Breckwoldt J., Dupuis M., Schirlo C., Weber R.:


    Adressing the role of the scholar: Introducing an obligatory masters thesis into an undergraduate curriculum

    Adressing the role of the scholar: Introducing an obligatory masters thesis into an undergraduate curriculum. 2013; (Vortrag)
  • Buron S.:


    SimMed - Learning effect and transfer due to training on a virtual patient learning environment on a multitouch surface

    Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
  • Dettmer S., Maaz A., Bosch J., Schauber S., Peters H.:


    How medical students perceive their studies: a comparison of reformed and traditional medical degree programs at Charité-Universitätsmedizin Berlin

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Vortrag)
  • Dettmer S., Maaz A., Kuhlmey A.:


    Student's perception of their studies: Comparing problem- based and traditional medical degree programs at Charité –Universitätsmedizin Berlin

    Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
  • Harms T., Sostmann K.:


    TRACY – Gamebased Training for Disaster and Emergency Scenarios

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Graz 2013. 2013; (Vortrag)
  • Harms T., Behringer F., Bremer T., Sommer J., Strippgen D., Sostmann K.:


    Game Based Learning für die Fort- und Weiterbildung von medizinischem Personal am Beispiel von TRACY (Gamebased Training for Disaster and Emergency Scenarios)

    Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), Graz 2013. 2013; (Vortrag)
  • Hildebrand L., Kath J., Lorenz S., Mirbagheri A., Ostendorf L., Pelz J.:


    Student created MCQs-high quality, satisfying-towering over faculty produced ones

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Vortrag)
  • Kienle R., Sonntag U., Schauber S., März M., Hölzer H.:


    Motivational Interviewing (Rollnick and Miller) as a task in an Objective Structured Clinical Examination (OSCE)

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Graz 2013. 2013; (Vortrag)
  • Ludwig S.:


    Familienfreundliches Studium: Nachwuchsförderung fängt an der Uni an

    Operation Karriere, Kongress des Deutschen Ärzteblattes, Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
  • Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Gross M., Grüters-Kieslich A., Peters H.:


    A systematic approach to integrate gender medicine issues and concepts during the planning and implementation phase of an outcome-based medical curriculum

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Vortrag)
  • Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Regitz-Zagrosek V., Gross M., Spies C., Grüters-Kieslich A., Peters H.:


    Integration of Gender and sex-related aspects into the new modular medical curriculum at Charité Berlin

    International Association of Medical Science Educators (IAMSE), St. Andrews, Scotland 2013. 2013; (Vortrag)
  • Ludwig S., Oertelt-Prigione S., Gross M., Grüters-Kieslich A., Peters H.:


    Systematische Integration von Diversity Inhalten und Perspektiven in die Organ- und Körpersystem-Module des Modellstudiengangs Medizin der Charité – Universitätsmedizin Berlin

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Graz 2013. 2013; (Vortrag)
  • Maaz A., Hitzblech T., Holzhausen Y., Peters H.:


    Judging the trustworthiness of medical trainees

    Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
  • Maaz A., Hitzblech T., Breckwoldt J., Peters H.:


    Faculty-wide planning an integrated modular curriculum: Best practice recommendations derived at the Charité Berlin

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Graz 2013. 2013; (Vortrag)
  • Maaz A., Hitzblech T., Holzhausen Y., Peters H.:


    How trust, trustworthiness and entrustment relate to the concept of EPAs

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Vortrag)
  • Maaz A., Hitzblech T., Langenstrass M., Peters H.:


    The planner's plan – Reflections on the underlying conceptions and the theoretical basis of a new integrated, competency-based medical curriculum at the Charité Berlin

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Vortrag)
  • Maaz A., Hitzblech T., Schmidt S., Peters H.:


    Study Diaries as a Sensitive Detection Instrument and Basis for Current Interventions in the Process of Curriculum Implementation

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Vortrag)
  • Nouns Z.:


    Assessment: examinations, progress test etc

    Staff Training Week der Charité – Universitätsmedizin Berlin, Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
  • Nouns Z.:


    How to assess scientific competencies?

    Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
  • Peters H.:


    The new Medical Curriculum at the Charité

    Staff Training Week der Charité – Universitätsmedizin Berlin, Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
  • Peters H.:


    The Charité Modular Curriculum of Medicine: Moving a Mountain

    Pedagogická konferencia, Martin 2013. 2013; (Vortrag)
  • Peters H.:


    Lernzielentwicklung am Beispiel Modellstudiengang Medizin der Charité

    Vortrag am Universitätsklinikum Essen, Essen 2013. 2013; (Vortrag)
  • Peters H.:


    Lehren und Lernen für die Medizin von morgen

    Statussymposium „Bologna-Zukunft der Lehre“, „Lessons Learned“, Hannover 2013. 2013; (Vortrag)
  • Peters H.:


    Berge versetzen: die Charité auf dem Weg von Regel-und Reform-zum Modellstudiengang

    Symposium „Evidenzbasierte Weiterentwicklung des Medizinstudiums“ der Ruhr-Universität Bochum, Bochum 2013. 2013; (Vortrag)
  • Peters H.:


    Welche Lernstrategie passt zu mir?

    Operation Karriere, Kongress des Deutschen Ärzteblattes, Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
  • Peters H., Maaz A., Hitzblech T., Karner J., Holzhausen Y., Breckwoldt J.:


    Professional activities as key educational structure in competency-based undergraduate medical education

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Vortrag)
  • Reinsch S., Pelz J.:


    Sherlock Holmes & Dr. House: Can we teach philosophical concepts and psychological pitfalls that underlie medical decision-making with the help of popular role-models ?

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Vortrag)
  • Reinsch S., Pelz J.:


    Learning the science of diagnostics with Sherlock Holmes & Dr. House: Evaluation of a seminar teaching philosophical concepts and psychological pitfalls that underlie medical decision-making with the help of popular role-models

    Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
  • Schauber S., Hecht M., Nouns Z., Dettmer S.:


    On the relevance of biomedical knowledge for the acquisition of clinical knowledge

    Annual meeting of the Association of Medical Educators in Europe (AMEE), Prague 2013. 2013; (Vortrag)
  • Schauber S., Hecht M., Nouns Z., Dettmer S.:


    On the role of biomedical knowledge in the acquisition of clinical knowledge

    Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
  • Schmidt S., Hitzblech T., Maaz A., Peters H.:


    Study diaries as qualitative evaluation instrument in the process of implementation of scientific work modules

    Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
  • Wulff I., Vogt K., Pelz J., Peters H.:


    Demonstration, Evaluating, Performing – Analysis of PBL – Learning Objectives According to Competence Levels

    Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung (GMA), Graz 2013. 2013; (Vortrag)
  • von Zadow U., Buron S., Harms T., Behringer F., Sostmann K., Dachselt R.:


    SimMed: combining simulation and interactive tabletops for medical education

    SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems ACM, 2013 2013; (Vortrag)
  • Sostmann K.:


    Der "ideale" Weiterbildungskatalog? Forum: Aus- und Weiterbildung in der Pädiatrie

    Deutsche Gesellschaft für Kinderheilkunde, Jahrestagung, Düsseldorf 2013. 2013; (Vortrag)
  • Sostmann K.:


    Blended Health - Immer noch nicht gesund durch's Internet?

    Republica – Konferenz, Berlin 2013. 2013; (Vortrag)
  • Vogt K., Pelz J., Peters H.:


    Analysis of Learning Objectives and Operators in the Berlin Model Curriculum of Medicine

    Research in Medical Education (RIME), Berlin 2013. 2013; (Vortrag)