Metanavigation:

Hier finden Sie den Zugang zur Notfallseite, Kontaktinformationen, Barrierefreiheits-Einstellungen, die Sprachwahl und die Suchfunktion.

Navigation öffnen
Seitlicher Blick auf eine Gruppe von Personen, die hinter Schreibtischen sitzend einem Vortrag zuhören.

Veranstaltungen

Hier finden Sie Termine und Informationen zu den Veranstaltungen des Dieter Scheffner Fachzentrums der Charité – Universitätsmedizin Berlin.

Sie befinden sich hier:

Forschungskolloquium

Jeden 2. Montag im Monat findet das Forschungskolloquium des Dieter Scheffner Fachzentrums statt. Alle Interessierten sind herzlich eingeladen.

Weitere Informationen finden Sie auf der Seite des Forschungskolloqiums.

Veranstaltungen im Projekt COIL im Rahmen des Verbundprojekts BeCOIL

Zusammenfassung Veranstaltungshinweise Wintersemester 2023/24

November 2023: How to COIL – How to design Collaborative Online Courses with International Colleagues

Are you interested in adding an international dimension to your teaching, but don't have the time to travel? COIL (Collaborative Online International Learning) could be for you! We would like to draw your attention to the following information session:

How to COIL – How to design Collaborative Online Courses with International Colleagues

This 90-minute online course provides an introduction to the Collaborative Online International Learning (COIL) approach and outlines how you can incorporate digital and international elements into your teaching. The course will take place on Thursday the 16th of November 2023 from 11:00 am to 12:30 pm.

We will address questions such as:

  • Why should we, as educators, integrate COILs into our teaching?
  • What drives student engagement in COILs?
  • What funding is available for COILs?
  • Which subjects lend themselves to COILs?
  • How can we collaborate effectively online in culturally diverse teams?
  • What other issues should we consider, such as privacy, tools or credit?
  • What other BZHL courses cover COIL-related topics?
  • Who can I contact for more information?

During COIL projects, students use digital tools to collaborate and communicate with counterparts from different cultural backgrounds. At the end of this course, you will have a better understanding of COIL and the benefits it can offer you and your students. You will also receive information on further COIL-related courses and resources related to the topic.

This event is organized in conjunction with the BeCOIL project and is open to educators from all Berlin-based universities. Educators from international partner institutions associated with a Berlin university are also encouraged to attend.

The information event will be hosted by ZOOM. Registration and further information can be found at https://bzhlprogramm.tu-berlin.de/e/HOW2COIL.

Educators from international partner institutions associated with a Berlin-based university are encouraged to attend. You can register for the seminar by filling in this form. Please note that the seminar time is in Central European Time.

November 2023: Teaching the Teacher - a COIL workshop series

Teaching the teacher - a COIL workshop series
How to develop your curriculum in the Health Professions Education (HPE)?

Do you want to know more about curriculum development? Are you working in the Health Professions Education (HPE)? Or would you like to work with our international partners from the University of Nairobi? Then sign up for our course: Teaching the teacher – a COIL workshop series, Part One: How to build your curriculum in the Health Professions Education (HPE)?

In the first part of the COIL workshop series, you will learn about the six steps of curriculum development and apply them to your own context through a collaborative online international learning experience.

When?
Thursday, 23/11/2023, 3-5 p.m. (German time)

Where?

Online, via ZOOM

If you are interested in attending, please register using this form. You will receive a link shortly before the event.

Dezember 2023: Offene Austauschrunde zum Lehrformat COIL – Collaborative Online International Learning: Virtuelle BeCOIL-Teeküche

Digitalisierung im Bereich der Lehre bietet viele Möglichkeiten, um gemeinsam mit internationalen Dozierenden ein gesamtes Modul oder einzelne Lehreinheiten zu gestalten. Hier fällt häufig der Begriff COIL. Dieser steht für Collaborative Online International Learning.

Im Rahmen des BeCOIL-Projekts neun Berliner Hochschulen und dem Berliner Zentrum für Hochschullehre (BZHL), laden wir Sie zu einer weiteren Online-Veranstaltung zum Thema ein.

Zu Beginn dieser 60-minütigen Austauschrunde am Freitag, den 08.12.2023, von 12:30 bis 13:30 Uhr via ZOOM lernen Sie ein Praxisbeispiel kennen: Prof. Dr. Antje Wilton-Franklin von der FU Berlin hält einen Impulsvortrag über ihren COIL-Kurs zu Language and Ecology. Anschließend können Sie sich mit anderen Berliner Lehrenden rund um das Thema COIL austauschen und konkrete Ideen für COIL-Kurse ausarbeiten. Moderiert wird die Veranstaltung durch Projektkoordinator*innen des BeCOIL-Teams. Es ist geplant, dieses Veranstaltungsformat zu etablieren und regelmäßig anzubieten.

Diese Veranstaltung wird im Rahmen des BeCOIL-Projekts angeboten und ist für Lehrende aller Berliner Hochschulen offen und kostenlos.

ACHTUNG: Anmeldung erforderlich! Bei Interesse melden Sie sich bitte hier an.

Ihre Ansprechpartnerin an der Charité für organisatorische, didaktische und technische Fragen ist Sophie Michels: sophie.michels(at)charite.de

DSFZ Berlin – vergangene Veranstaltungen

Informationen zu den Programmen und die Ergebnisse vergangener Veranstaltungen sind hier aufgeführt:

Vortragsreihe "Entrustable Professional Activities" Sommersemester 2023

Im Sommersemester 2023 findet die Online-Vortragsreihe „Entrustable Professional Activities“ statt. Hierfür konnten führende Expert:innen aus Deutschland, den Niederlanden, der Schweiz sowie der USA gewonnen werden. Alle Details können Sie dem Plakat entnehmen (zum Vergrößern bitte anklicken).

Lecture series "Entrustable Professional Activities" summer semester 2023

For summer semester 2023 the Dieter Scheffner Center has planned a lecture series about "Entrustable Professional Activities". Therefore, national and international experts from Germany, the Netherlands, Switzerland and the USA could be won. For more details please click on the poster.

Vortragsreihe "Klinische Entscheidungsfindung" Sommersemester 2022

Im Sommersemester 2022 fand die Vortragsreihe "Klinische Entscheidungsfindung" im Rahmen des Projekts "HEDS: Handlungs- und Entscheidungskompetenz Digital Stärken" statt.

Hierfür konnten führende Expert*innen aus den Niederlanden und Deutschland als Referent*innen gewonnen werden.

Zum Vergrößern des Plakats bitte dieses anklicken.

Online Vortragsreihe "Thinking like a doctor" Wintersemester 2021/22

Aufgrund des regen Interesses konnte die im Sommersemester 2021 begonnene Online Vortragsreihe "Thinking like a doctor" im Rahmen des Projekts "HEDS: Handlungs- und Entscheidungskompetenz Digital Stärken" im Wintersemester 2021/22 fortgesetzt werden. Durch die Aufteilung in Junior- (1.-4.Semester) und Senior-Kurs (5.-10. Semester) war ein Studiensemester differenzierteres und somit spezifischeres Vorgehen möglich.

 

 

Online Vortragsreihe "Thinking like a doctor" Sommersemester 2021

Im Sommersemester 2021 wurde erstmals erfolgreich eine Online-Vortragsreihe  mit dem Thema "Thinking like a doctor" durchgeführt. In 5 Terminen haben Studierende zum Thema Klinische Entscheidungsfindung Input erhalten sowie interaktive, virtuelle Patientenfälle bereitgestellt bekommen.

Tagung: Interprofessionelles Lernen und Lehren 15. Juni 2017

Am 15.6.2017 fand die Tagung "Interprofessionelles Lernen und Lehren in Berlin – Für eine bessere Gesundheitsversorgung" am Campus Mitte der Charité statt.

Eingeladen hatten das am Dieter Scheffner Fachzentrum angesiedelte Projekt "INTER-M-E-P-P" und das Projekt "interTUT" von Institut für Gesundheits- und Pflegewissenschaft (IGPW).

Beides sind Kooperationsprojekte der Charité-Universitätsmedizin Berlin, der Alice Salomon Hochschule Berlin und der Evangelischen Hochschule Berlin und werden im Programm "Operation Team" der Robert Bosch Stiftung gefördert. 

Lesen Sie den Bericht hier:

Symposium 2015

Vom 19. bis 20. November 2015 haben wir unser viertes Symposium ausgerichtet. Rund 100 Teilnehmerinnen und Teilnehmer von medizinischen Fakultäten in ganz Deutschland haben sich an zwei Tagen zum Thema "Entrustable Professional Activities im Medizinstudium" ausgetauscht.

Symposium 2014

Am 15. und 16. Mai 2014 richtete das Dieter Scheffner Fachzentrum für medizinische Hochschullehre und evidenzbasierte Ausbildungsforschung sein drittes Jahressymposium aus. Das Programm finden Sie hier.

Unten finden Sie die Ergebnisse der drei Workshops im PDF-Format:

Workshop I – Kompetenz-basiertes Assessment und Feedback

Workshop II – Studierende als Lehrende

Workshop III – Studentische Partizipation

Konferenz "Research in Medical Education" 2013

May 23th until 25th 2013 in Berlin

The Dieter Scheffner Center together with the Dean of Studies were proud to be hosts of the 2013 conference on Research in Medical Education (RIME).

Download abstract catalogue

Presentations (please click to download a PDF):

Friday 24th May

Paper Session 1:

- The use of Video Tutorials to enhance medical student's preparation for aboratory courses in order to improve learning. (M Göbbels)

- Video-Assisted Examinations with Simulated Patients: Informed Consent Prior to Surgery (S Koenig, C Kiehl, A Simmenroth-Nayda, Y Goerlich, S Schiekirka, T Raupach, M Ghadimi)

- SimMed -Learning effect and transfer due to training on a virtual patient learning environment on a multitouch surface (S Buron)

 

 Paper Session 2:

- Students´ perception of their studies: Comparing problem-based and traditional medical degree programs at Charité –Universitätsmedizin Berlin. (S Dettmer, A Maaz, A Kuhlmey)

-- Effects of a study related bonus program on response rates of online evaluations (S Geiler, C Grab, T Boeckers, W Oechsner)

- Managing the clinical environment Assessing the educational needs of final year students at the University of Regensburg (M Zerdzitzki, S Keil)

 

Paper Session 3:

- How effective are graphical displays to communicate evidence? The impact of graph literacy (Y Okan, R Garcia-Retamero, M Galesic, E T. Cokely, A Maldonado)

- Can all patients understand? Extent and implications of low numeracy and graph literacy. (M Galesic)

 

Paper Session 4:

- Perception and demand of medical students concerning a learning management platform and its tools (D Back, J Plener, T Harms, K Sostmann)

- Study diaries as qualitative evaluation instrument in the process of implementation of scientific work modules (S Schmidt, T Hitzblech, A Maaz, H Peters)

 

Saturday 25th May

 

Paper Session 5:

- Knowledge, clinical-practical skills and communicative competences – can we assess them separately? (K Schüttpelz-Brauns, N Deis, J Kaden, E Narciss, H Fritz, U Obertacke)

- How to evaluate the role-play of simulated patients: development and validation of a new questionnaire. (S Kujumdshiev, C Conrad, M Zupanic, MR Fischer)

- Judging the trustworthiness of medical trainees (A Maaz, T Hitzblech, Y Holzhausen, H Peters)

- How differentiated are assessments in rating performance differences. A pragmatic method (V Fischer, H Müller, I Just)

- Students from different undergraduate medical curricula reveal different ordering patterns for laboratory and radiology tests (S Harendza, L Alofs, J Huiskes, M Wijnen-Meijer)

 

Paper Session 6:

- From innovation to institutionalization: Ensuring sustainability in a training program for student tutors by establishing a quality assurance system (J Griewatz, C Baatz, I Manske, F Holderried, S Zipfel, M Lammerding-Koeppel)

 

Paper Session 7:

- Differences in procedural knowledge after a “spaced” and a “compressed” version of an emergency medicine course of 26 teaching hours each (J Breckwoldt, J Ludwig, J Plener)

- Are communication, collaboration and management competencies imparted in the final year? – A qualitative study (N Deis, E Narciss, K Schüttpelz-Brauns)

- Adressing the role of the scholar: Introducing an obligatory masters thesis into an undergraduate curriculum (J Breckwoldt, M Dupuis, C Schirlo, R Weber)

- Teaching scientific competencies to first year medical students: A report (S Biller, M Boeker, M Giesler, A Zeuner, G Fabry)

 

Paper Session 8:

- Basic Life Support is effectively taught in groups of three, five and eight students per tutor in a prospective, randomized and double-blind simulation study. (M Mahling, A Münch, A Manger, J Reutershan, S Zipfel, N Celebi)

- Teaching the basic principles of science in medical education – Development and evaluation of a two week introductory course (N Vonneilich, HH Dubben, L Kriston, A Guse, O von dem Knesebeck)

- Teaching communication skills - Development and evaluation of e-learning and role play lessons for students in the domains medicine and teaching (G Karsten, G Möller, T Hoppe-Seyler, J Bauer, MR Fischer, M Gartmeier, C Kiessling, M Prenzel, A Wiesbeck)

Video-Recordings of the RIME - Keynotes

Univ.-Prof. Dr. Claudia Spies: Introduction

Dr. Claudia Nicolai: Scientific Literacy - is it relevant to applied science?

Dr. Odette Wegwarth: What should every student learn about science?

Dr. med. Johann Steurer: MME: How should we teach evidence-based medicine?

John Norcini, P.hD.: Implement science into a curriculum, training medical teachers to teach scientific competencies?

Zineb Nouns, MD, Physician: How to assess scientific competencies?

Ara Tekian, MD, MPHE: How can we teach scientific thinking?

 

Symposium 2012

Das DSFZ richtete am 29. und 30. Oktober 2012 sein zweites Jahressymposium aus. Das Programm finden Sie hier.

Die Keynotes des Symposiums sind gewesen:

Prof. Dr. Detlev Leutner: Kompetenz und Kompetenzmodelle

Prof. Dr. Martin Fischer: Ärztliche Ausbildungsziele definieren - Nationaler kompetenzbasierter Lernzielkatalog

Prof. Dr. Stefan Lindgren: The doctors we are educating for a future role in health care

Prof. Dr. Harm Peters: Modellstudiengang Medizin der Charité - Theorie und Praxis kompetenz-basiert zusammenführen

Die Ergebnisse der 2012-Workshops können Sie als PDF herunterladen:

Workshop I: Modellstudiengänge

Download PDF

Workshop II: Wissenschaft und Wissenschaftlichkeit

Download PDF

Workshop III: Studentische Partizipation

Download PDF